ارتباط مستقیم نمرات پایین در امتحانات و استفاده از اینترنت

استفاده از اینترنت در کلاس با نمرات پایین در امتحانات ارتباط مستقیم دارد.

ارتباط مستقیم نمرات پایین در امتحانات و استفاده از اینترنت در کلاس

بر اساس مطالعات و تحقیقات دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا (Michigan State University)، دانشجویان به هنگام حضور در کلاس درس به طور متوسط ۳۷ دقیقه از زمان خود را صرف جستجو در اینترنت می کنند- و این موضوع به نمرات امتحانی آنها لطمه می زند.

هشدار: جستجو در اینترنت به هنگام حضور در کلاس درس در حال حاضر ارتباط مستقیمی با نمرات پایین تر در امتحانات دارد، و این موضوع حتی در مورد باهوش ترین و با انگیزه ترین دانشجویان نیز صدق می کند.

محققین دانشگاه ایالتی میشیگان در یک دوره مقدماتی روانشناسی استفاده از لپ تاپ در کلاس درس را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که زمان متوسط گشتن در اینترنت برای اهداف غیر مربوط به موضوع کلاس درسی که در آن حضور دارند، ۳۷ دقیقه بوده است.

دانشجویان بیشتر وقت خود را صرف رسانه های اجتماعی، خواندن ایمیل، خرید اقلامی نظیر لباس، و تماشای فیلم کرده اند. و این موضوع بر عملکرد آکادمیک آنها تاثیر منفی داشته است.

سوزان راویزا (Susan Ravizza)، دانشیار روانشناسی و نویسنده ارشد این مطالعه در این باره اظهار داشته که حتی با توجه به در نظر گرفتن هوش و انگیزه دانشجویان، استفاده از اینترنت عامل مهمی در پیش بینی نمرات امتحانات پایان ترم دانشجویان بود.

راویزا گفته است “رابطه زیانبار استفاده غیر آکادمیک از اینترنت، سوالاتی را درباره سیاست تشویق دانشجویان برای به همراه آوردن لپ تاپ هاشان به کلاس درس مطرح می سازد و این در حالی است که استفاده از آن فایده و ضرورتی برای کلاسشان ندارد.”

یافته های این مطالعه که تحت حمایت مالی بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) انجام شده، به زودی به صورت آنلاین در ژورنال “علم روانشناسی” (Psychological Science) منتشر خواهد شد.

عنوان این مقاله عبارت است از: “کسانی که وارد فضای اینترنت شده اند، و حواسشان پرت شده است: چگونه استفاده از اینترنت در لپ تاپ بر یادگیری دانشجویان در کلاس درس تاثیر می گذارد.”

این تحقیق طی یک دوره سخنرانی یک ساعته -۵۰ دقیقه ای- ارائه شد و ۵۰۷ دانشجو توسط کیمبرلی فن (Kimberly Fenn)، دانشیار روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان و نویسنده مشترک این مقاله تحقیقاتی، تحت مطالعه قرار گرفتند.

در کل، ۱۲۷ دانشجو پذیرفتند تا در این پژوهش شرکت کنند که به موضوع ورود دانشجویان به یک پراکسی سرور زمانی که آنلاین بودند، می پرداخت.

سوزان راویزا، دانشیار رشته روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان اظهار داشت که از این تعداد، ۸۳ دانشجو در بیش از نیمی از ۱۵ جلسه واحد درسی در طول ترم پراکسی سرور را چک می کردند و در تحلیل نهایی این مطاله لحاظ شدند. هوش دانشجویان بر اساس نمرات آزمون ورود به دانشگاه ای سی تی (ACT) اندازه گیری شده است.

انگیزه دانشجویان برای موفقیت در کلاس بر اساس نظرسنجی آنلاینی که در پایان ترم برای هر یک از شرکت کنندگان در این پژوهش ارسال شد، اندازه گیری شده است.

جالب توجه است که استفاده از اینترنت در رابطه با موضوع کلاس درس به نمرات امتحانی دانشجویان کمکی نکرده است. اما راویزا گفته که این موضوع باعث تعجب او نشده است: “در این واحد درسی، هیچ تکلیفی مبتنی بر استفاده از اینترنت برای دانشجویان تعیین نشد که این بدین معنا است که اکثر “کاربرد آکادمیک”، دانلود کردن اسلایدهای سخنرانی برای پیگیری موضوع سخنرانی یا یادداشت برداری بوده است.”

وی در ادامه افزود پژوهش پیشین نشان داده است که یادداشت برداری با لپ تاپ به اندازه یادداشت برداری نوشتاری دستی برای یادگیری مفید و سودمند نیست.

او افزود:”زمانی که دانشجویان لپ تاپ های خود را روشن می کنند، این احتمال وجود دارد که وسوسه شوند کارهای دیگری در اینترنت انجام بدهند که به موضوع کلاس آنها مربوط نیست.”

راویزا اظهار داشت که او در دوره های درسی خود از نشان دادن اسلایدهای سخنرانی پیش از کلاس ممانعت می کرده است. در عوض، او تا هفته پیش از امتحان صبر می کرد تا آنها را آپلود کند پس دلیلی وجود نداشت که دانشجویان لپ تاپ های خود را به کلاس بیاورند.

وی اظهار داشت: “در حال حاضر از دانشجویان می خواهم اگر می خواهند  لپ تاپ به کلاس بیاورند در عقب کلاس بنشینند تا استفاده آنها از اینترنت تمرکز سایر دانشجویان را برهم نزند.”

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *