Categories

لوگو باید نشان دهنده چه ویژگی‌هایی از شغل شما باشد

حتما این اصطلاح را شنیده‌اید که ما فقط یک بار فرصت داریم که در اولین برخورد تأثیر خوبی بر دیگران بگذاریم. برای یک کسب‌و‌کار کوچک، برندینگ همان فرصت است که در بیشتر مواقع این فرصت از بین می‌رود. تقریبا ۹۵ درصد از کسب‌و‌کارهای کوچک لوگوی ضعیفی دارند؛ به این معنا که این لوگو پیامی خنثی یا منفی را درباره‌ی برند انتقال می‌دهد. اگر کسب‌و‌کار شما در میان اقلیت قرار دارد و از قدرت برند به بهترین نحو استفاده می‌کند، این خبر خوبی برای‌تان است زیرا همین حالا هم متمایز هستید.

برند قوی، برندی است که به مصرف‌کنندگانی که درباره‌ی شرکت شما دانش یا تجربه‌ی قبلی‌ ندارند انگیزه می‌دهد تا باور کنند که شما کالا یا خدمات فوق‌العاده‌ای دارید.

به‌علاوه، بدون داشتن یک لوگوی قوی شاید هرگز این فرصت را پیدا نکنید که کیفیت‌ کالا یا خدمات‌تان را به مصرف‌کنندگان اثبات کنید. اگر برندینگ شما نشان ندهد که کارتان عالی است، احتمال دارد مصرف‌کنندگان رقیب‌تان را به شما ترجیح بدهند.

به برندتان طوری توجه کنید که شایسته‌ی آن است

توجه کردن به این معنا است که لوگویی که به‌عنوان معرف کسب‌و‌کارتان انتخاب می‌کنید، یک چاره‌ی موقتی نباشد بلکه تمامی برندتان را تعریف کند.

بله، شروع یک کسب‌و‌کار جدید کار دشواری است که نیازمند درنظر گرفتن موارد مختلف و استفاده‌ی مناسب از منابع پیشین است. اما وقتی درباره‌ی نحوه‌ی سرمایه‌گذاری زمان‌، انرژی و سرمایه‌ی مادی‌تان تصمیم‌گیری می‌کنید باید این نکته را به یاد داشته باشید که در بازار امروز نمی‌توانید درباره‌ی برندینگ خساست به‌خرج بدهید. برندینگ احتمالا مهم‌ترین تصمیمی است که اتخاذ می‌کنید.

با در نظر گرفتن ۵ موردی که در ادامه می‌خوانید، می‌توانید لوگویی طراحی کنید که بنیاد محکمی از برندتان ایجاد کند و درنهایت به کسب‌و‌کارتان قدرت لازم را برای رشد بدهد.

۱. در طراحی لوگو معمولی نباشید

اول اینکه اطمینان حاصل کنید لوگو واضح است و به‌آسانی می‌توان آن را تفسیر کرد، زیرا کسب‌و‌کار شما جدید است و سال‌های زیادی را برای آگهی از برند در سابقه‌ی خود ندارد و نمی‌توانید مطمئن باشید که مردم نام تجارت شما را با کالا و خدمات‌تان مرتبط می‌دانند.

دوم اینکه برخلاف شرکت‌های بزرگ، شما بودجه‌ی زیادی برای تبلیغاتی که موردنیاز آیکن‌های عمومی برند هستند و به مصرف‌کنندگان در شناخت ماهیت کسب‌و‌کارتان کمک می‌کنند، ندارید.

پس، به‌طور خلاصه لوگو باید نشان بدهد که چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و نیز بتواند تأثیر مثبتی از برند به جا بگذارد. به همین دلیل است که طراحی لوگوی کسب‌و‌کارهای کوچک با طراحی لوگوی شرکت‌های بزرگ متفاوت است. شرکت‌های بزرگ می‌توانند پول کافی برای بازاریابی و تبلیغات خرج کنند تا مطمئن شوند مردم هر سمبل یا گرافیکی را به آنها مرتبط می‌کنند.

کسب‌و‌کارهای کوچک این امکان را ندارند؛ بنابراین هر تأثیری مهم است. باید بتوانید خیلی سریع با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و اعتماد آنها را جلب کنید. درعین‌حال، باید چیزی ارائه کنید که رابطه‌ی آنها را با رقبایتان مختل کند.

۲. تیپوگرافی لوگو باید بازتاب اندیشه‌ی شما باشد

اکثر برندهای کسب‌و‌کارهای کوچک حول محور دو عنصر ابتدایی ایجاد شده‌اند: عناصر مربوط به تیپوگرافی‌ و عناصر گرافیکی‌. این دو عامل در کنار هم ساختار اصلی بیشتر طراحی‌های لوگو را تشکیل می‌دهند.

تیپوگرافی در کنار عنصر گرافیکی یا آیکن استفاده می‌شود و مهم‌ترین گزینه‌ای است که طراح برای معرفی برند کسب‌و‌کار کوچک شما در لوگو استفاده می‌کند.

تیپوگرافی اطلاعات زیادی درباره‌ی برند انتقال می‌دهد؛ مثلا اینکه آیا این برندی شیک یا عجیب، خاص یا عمومی، جدید یا آینده‌نگر است. تیپوگرافی شما باید با گرافیک یا آیکن‌تان هماهنگی داشته باشد و اولین تأثیری را که برند بر مخاطب می‌گذارد، بهبود ببخشد.

۳. رنگ‌های لوگو را هوشمندانه انتخاب کنید

بعضی از صنایع، پلت‌های رنگی خاصی دارند که در صنعت‌شان سابقه‌ی طولانی دارد. برای مثال، شرکت‌های دستگاه‌های تهویه‌ی گرمایشی و سرمایشی معمولا از رنگ آبی و قرمز در برند یا لوگو استفاده می‌کنند.

سعی کنید در طراحی رنگ لوگو خارج از چهارچوب فکر کنید. بادقت به رقیبان‌تان نگاه کنید، سپس رنگی را انتخاب کنید که با رنگ برندهای موجود اشتباه گرفته نشود. با استفاده از طیف رنگی منحصر‌به‌فرد، بازار رقابتی خود را آشفته کنید

مطالب مرتبط:

طراحی لوگو از دیدگاه برندینگ چه اهمیتی دارد؟

۴. به نحوه‌ی استفاده شدن لوگو فکر کنید

تاآنجاکه ممکن است از لوگویی استفاده کنید که به توضیحات زیاد نیاز نداشته باشد. اگر کسب‌و‌کار کوچک شما بر رسانه‌های محیطی مانند نشانه‌ها یا وسایل نقلیه تکیه دارد، وجود یک آیکن به‌یادماندنی که خیلی سریع و مؤثر بیننده را به پیام متصل کند بسیار اهمیت دارد. یک آزمایش ساده می‌تواند این باشد که نوشته‌ها را بپوشانید و فقط به آیکن گرافیکی لوگو نگاه کنید. آیا لوگو به‌تنهایی می‌تواند ماهیت کسب‌و‌کار را به بیننده نشان بدهد؟

به‌علاوه، فکر کردن به تصویر بزرگ هم خیلی مهم است؛ لوگو در اجراهای مختلف برند چطور به نظر خواهد رسید؟ آیا در یکی از فرمت‌‌ها عالی اما در فرمت دیگر ناقص است؟ یا آیا کانال‌های بازاریابی خاصی هستند که در آینده بتوانید از آنها استفاده کنید و لوگو باید در آنها خوب اجرا شود؟ قبل از نهایی کردن طراحی لوگو این پروژه‌های آینده را هم درنظر بگیرید:

  • کارت‌های تجاری و نوشت‌افزار: به اینکه لوگو روی کارت شما چطور ظاهر خواهد شد و ویژگی‌های مختلف آن مانند کارت‌های دو رو، کارت‌های گرد و کاغذهای خاص فکر کنید.
  • علامت‌ها: ویژگی‌های لوگو را به این هدف که در فضای موردنظر جا شود، تغییر ندهید.
  • وسائل نقلیه: اطمینان حاصل کنید که کامیون‌های شما طوری طراحی شده‌اند که متمایز باشند و پیام ابتدایی شما را انتقال بدهند.
  • اونیفورم‌ها: کارمندان سفیران برند هستند، پس مطمئن شوید که خوب و حرفه‌ای لباس می‌پوشند و تمام رنگ‌های لوگو در لباس آنها وجود دارد.
  • طراحی سایت: طراحی و ساختار سایت شما باید با برندینگ‌تان یک‌پارچه باشد و پیام برند‌ را به‌وضوح و کامل انتقال بدهد.
  • رسانه‌های اجتماعی: لوگو را در پروفایل‌تان تغییر دهید و از رسانه‌های اجتماعی برای نشان دادن ظاهر جدیدتان استفاده کنید.

۵. یک فرد حرفه‌ای برای طراحی لوگو استخدام کنید

به این دلیل که موفقیت شما قطعا به عملکرد برند‌تان بستگی دارد، نمی‌توانید در این بخش خساست به‌خرج بدهید. بااین‌حال، خیلی از کسب‌و‌کارها به‌دنبال گزینه‌های گران‌قمیت نیستند، زیرا از ارزش برند خوب و نقش آن در موفقیت‌شان ناآگاهند.

مهم‌ترین بخش ایجاد برند، صحبت و گفت‌و‌گوی میان طراح برند و مشتری است. شرکتی را انتخاب کنید که بتوانید با فردی که برندتان را طراحی می‌‌کند مستقیما در تعامل باشید. اطمینان حاصل کنید که تمامی قسمت‌های هنری کار اصل هستند و از کلیپ آرت گرفته نشده‌اند. شرکتی را انتخاب کنید که از تمام اپلیکیشن‌هایی که قرار است برند شما بر آنها نصب شود، درکی کامل داشته باشد.

بنیادی محکم ایجاد کنید

با وجود کسب‌و‌کارهای کوچک زیادی که برندهای ضعیف دارند، شما این فرصت را دارید که منحصربه‌فرد و متمایز باشید. فقط یک نگاه به برند شما باید انتظارات یک تجربه‌ی خوب را برآورده کند. لوگو قطب برند شماست و صحنه را برای تمامی پیام‌های استراتژیک شما آماده می‌کند.

اگر لوگویی خلق کنید که بنیاد محکمی برای برندتان ایجاد کند، کسب‌و‌کارتان قدرت لازم را برای رشد به‌دست خواهد آورد.

 

برگرفته از: entrepreneur.com

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *