ایده هایی برای طراحی یک غرفه نمایشگاهی منحصربفرد

همه ما خوب می دانیم در نمایشگاه های تجاری، غرفه های مختلف رقابت شدیدی می کنند تا توجه محدود بازدیدکننده ها را به خودشان جلب کنند. این رقابت گاهی از توان افراد خارج می شود؛ اما خوشبختانه برای مدیریت کردن برنامه حضور در نمایشگاه ها، روش های قابل قبول و کاربردی متعددی تعریف شده است. در ادامه مطلب سعی داریم نحوه طراحی یک غرفه نمایشگاهی منحصربفرد در دو یا سه بعد را توضیح بدهیم که بتواند به خوبی بدرخشد.

طراحی یک غرفه نمایشگاهی

ایده های طراحی غرفه های دوبعدی: المان های گرافیکی

تیم پترسون، متخصص طراحی نمایشگاه های تجاری معتقد است المان های گرافیکی هر غرفه نمایشگاهی باید بتوانند مخاطب مناسب و مرتبط را جذب کنند. به خصوص برندهای جوانتر و بی تجربه تر، باید توجه داشته باشند اکتفاء به نوشتن نام کمپانی روی یک پرده رنگی، نمی تواند مخاطب جلب کند. مردم حوصله ندارند حدس بزنند این کمپانی که غرفه اش را می بینند، چه محصولات یا خدماتی ارائه می کند؛ خیلی راحت به راهشان ادامه می دهند و به سراغ غرفه بعدی می روند. اما برای اینکه بتوانیم کمپانی مان را به شکل مختصر و مفید، به مخاطب معرفی کنیم، باید چه کار کنیم؟

  1. نوشته چشمگیر و خوانائی آماده کنید که توجه مخاطب را به خودش جلب کند

در حالت کلی بهتر است یک عبارت ۶ کلمه ای روی سردر غرفه بنویسیم که بیننده بتواند در عرض ۳ ثانیه تفسیرش کند. عبارت سردر غرفه باید در کمال صداقت نوشته شود و زیاد هم انتزاعی و پیچیده نباشد. بهتر است برندهای جوانتر، نام کمپانی را زیر عبارت معرفی برند بنویسند تا احتمال جذب شدن بازدیدکننده ها به غرفه بیشتر شود. درصورتی که دقیقا مشخص کنیم برندمان چه فعالیت هایی دارد، می توانیم مطمئن باشیم افرادی که وارد غرفه مان می شوند، احتمالا واقعا به محصولات و خدماتمان علاقمند هستند.

  1. یک المان خاص که بازدیدکننده ها باید به خاطر بسپارند را انتخاب کنید

دوست دارید بعد از نمایشگاه، وقتی مردم به غرفه تان فکر می کنند، یاد چه چیزی بیفتند؟ می توانیم در هر نمایشگاه، یک المان مخصوص مثل محصول جدید یا راه حل جدیدمان را انتخاب کنیم و همان المان را برجسته تر کنیم.

  1. مهم ترین المانتان را روی دیوار پشت سر نمایش بدهید

در غرفه های کوچک تا متوسط، دیوار پشتی، کانون اصلی توجه است. به کمک همین دیوار پشتی می توانیم المان موردنظرمان را کانون اصلی توجه قرار بدهیم تا بازدیدکننده ها همان را به خاطر بسپارند. در غرفه های بزرگتر، بخش های بیشتری برای جلب توجه مردم وجود دارد؛ حتی گاهی که غرفه در کنج های نمایشگاه تعبیه شده، دو دیوار پشت سر وجود دارد؛ به هرترتیب از این دیوار پشت سر نباید غافل شویم.

  1. المان های گرافیکی دیجیتال مزایای خاص خودشان را دارند، اما پیغامشان باید واضح و مشخص باشد

المان های گرافیکی دیجیتالی که روی صفحات نمایش نشان داده می شوند، به اندازه گرافیک های چاپی نافذ و تاثیرگذار نیستند. مهم ترین مزیتشان هم این است که تصاویری مثل لوگوی مجموعه یا ویدئوهای محصولاتمان را تغییر می دهند. هرچند تنوع در پخش تصاویر و ویدئوها ابزار قدرتمندی است، اما ممکن است بیننده را گیج کند؛ بهتر است روی یک پیغام قدرتمند تمرکز کنیم.

  1. کدهای QR را با گرافیک های چاپی تلفیق کنید

می توانیم کارائی گرافیک های چاپی را به کمک کدهای QR بالاتر ببریم؛ این کدها شکل هایی به فرم بارکد هستند که به مخاطب امکان می دهند با استفاده از گوشی همراهش اسکنشان کند. با اسکن کردن کد، یک صفحه وب مثلا صفحه سایتمان یا صفحه مشخصات محصولات یا ویدئوی یوتیوب روی مرورگر گوشی همراه کاربر باز می شود. باید توجه داشته باشیم صفحه ای که بعد از اسکن کردن کد QR باز می شود تاثیرگذاری بسیار بالائی داشته باشد.

  1. تعداد تصاویر ثابت را محدود کنید

تعداد تصاویر ثابت داخل غرفه (به جز لوگوی کمپانی) نباید زیاد باشد. تصاویر بیلبوردها را در نظر بگیرید؛ طوری هستند که می توانند در عرض یک یا دو ثانیه که مردم توجه می کنند، تاثیرشان را بگذارند. کلکسیون تصاویر محصولاتمان را می توانیم جای دیگری (مثلا در کاتالوگ محصولات) ارائه کنیم؛ حتی گاهی بهتر است به کل از هیچ تصویری استفاده نکنیم.

  1. استفاده از تصاویر براق را محدود کنید

در حالت کلی بهتر است تعداد رنگ ها را به سه عدد محدود کنیم. به خاطر داشته باشید هدفمان باید این باشد که یک پیغام ساده را در کوتاهترین زمان ممکن منتقل کنیم. استفاده از رنگ های مختلف باعث می شود غرفه گیج کننده و شلوغ به نظر برسد.

  1. قسمتی از فضا را هم خالی بگذارید

اصولا در طراحی غرفه ها باید ۴۰% از فضا را خالی بگذاریم؛ درواقع حدودا نیمی از فضای گرافیکی مان باید خالی باشد. دلیل هم این است که چیزی که در پیغاممان وجود ندارد هم، دقیقا به اندازه چیزی که در پیغاممان وجود دارد مهم است. به خاطر داشته باشید برای اینکه به یاد مردم بمانیم فقط چند لحظه فرصت داریم. نباید غرفه را با المان های اضافی شلوغ کنیم.

  1. برای جلب توجه تمام بازدیدکنندگان نمایشگاه، از المان های گرافیکی مرتفع استفاده کنید

درحالت کلی برای جلب نظر بازدیدکننده هایی که از غرفه مان دور و نزدیک هستند، سه نوع گرافیک وجود دارد: بازه دید دور، بازه دید متوسط، بازه دید نزدیک. گرافیک هایی که بازه دید دوری دارند را باید در بالاترین ارتفاعی که برگزارکنندگان نمایشگاه اجازه می دهند نصب کنیم. گرافیک های دارای بازه دید متوسط، حدودا ۱.۸ تا ۲.۴ متر بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند، انواع دارای بازه دید نزدیک هم حدود ۱.۵ تا ۱.۸ متر بالاتر از سطح زمین تعبیه می شوند.

  1. نوشته ها باید خوانا باشند

فونت های Sans-serif مثل Helvetica معمولا آسانتر خوانده می شوند. البته ممکن است تیم طراحی گرافیکی غرفه تشخیص بدهد باید از فونت های دیگری استفاده کنیم، به هرصورت باید توجه داشته باشیم نهایتا از ۲ یا ۳ فونت مشخص استفاده کنیم. در مورد سایز هم، اصولا بهتر است به ازای هر ۳۰ سانتی متر که بیننده از غرفه دورتر می ایستد، ۲.۵ سانتی متر (۱ اینچ) به ارتفاع فونت اضافه کنیم. مثلا اگر می خواهیم افراد از فاصله ۳ متری نوشته مان را ببینند، باید ۲۵ سانتی متر (۱۰ اینچ) به سایزفونت اضافه کنیم.

ایده های طراحی غرفه های سه بعدی: فضا

برای جذب بازدیدکنندگان نمایشگاه، طراحی سه بعدی غرفه هم دقیقا به اندازه گرافیک آن مهم است. به نظرتان چرا مردم به اتوموبیل های اسپرت داخل خیابان ها خیره می شوند؟ به خاطر رنگ قرمزشان؟ رنگ هم مهم است، اما صیقلی بودن بدنه و عمودی باز شدن درها هم نقش خودشان را دارند. ولی چطور می توانیم غرفه را از حالت یک چهاردیواری و تعدادی میز دربیاوریم؟

  1. برای طراحی غرفه خساست به خرج ندهید

درست است که هزینه هم همیشه جزو فاکتورهای اساسی است، اما نباید از بازگشت سرمایه غرفه ای که طراحی جالب توجهی دارد و نظر افراد را به خوبی جلب می کند غافل شویم. بهتر است به جای کیفیت، روی کمیت تمرکز کنیم و با کم کردن تعداد نمایشگاه هایی که شرکت می کنیم، هزینه ساخت غرفه و سفر به نمایشگاه را تامین کنیم.

  1. به بازدیدکننده امکان بدهید داخل غرفه از تکنولوژی های ارزان قیمت استفاده کند

درصورتی که به افراد امکان بدهیم داخل غرفه موبایل هایشان را شارژ کنند، یا حتی از اینترنت وای فای رایگان استفاده کنند، توجه افراد بیشتری به کسب و کارمان جلب می شود. حتی بهتر است کنار پریز برق، یک کد QR بگذاریم تا در همان حال که موبایلشان را شارژ می کنند، وارد سایت مجموعه هم بشوند. در آینده نزدیک که امکان شارژ وایرلس موبایل همه گیرتر شود، ارائه چنین سرویس هایی به مراتب راحت تر می شود. (درحال حاضر فروشگاه های استارباکس این سرویس ها را به مشتریانشان عرضه می کنند.)

  1. درصورت امکان از مواد طبیعی مثل چوب استفاده کنید

استفاده از چنین موادی باعث می شود غرفه مان صمیمی تر و گرم تر شود.

  1. برای برگزاری جلسات هم فضائی را در نظر بگیرید

بهتر است برای برگزاری جلسات آمادگی قبلی داشته باشیم. مثلا می توانیم یک فضای کوچک کنار غرفه در نظر بگیریم که در حالت عادی برای شارژ موبایل بازدیدکننده ها به کار برود، ولی در مواقع خاص برای برگزاری جلسات استفاده شود.

  1. برای تکمیل گرافیک غرفه از المان های فیزیکی و برای تکمیل المان های فیزیکی از گرافیک استفاده کنید

مثلا می توانیم دیوار پشتی غرفه را با قفسه بسازیم و روی آن المان های گرافیکی تعبیه کنیم؛ یا داخل غرفه پنکه هایی قرار بدهیم که به نوارهای رنگی آویزان از دیواره ها باد بوزند. حتی می توانیم با استفاده از صفحات نمایش دیجیتالی که پایه مستقل دارند، دیوارهایی تشکیل بدهیم و بازدیدکننده ها را داخل غرفه راهنمائی کنیم.

  1. نورپردازی غرفه را فراموش نکنید

نورپردازی صحیح، علاوه براینکه فضا را گرم و دلنشین می کند، می تواند توجه بیننده را به بخش های منحصربفرد معماری یا گرافیک غرفه جلب کند. نورهای LED را می توانیم در مکان های مختلفی مثلا دور المان های گرافیکی تعبیه کنیم تا نوشته ها و تصاویر نورانی شوند.

در انتها به خاطر داشته باشید کارکنان آموزش دیده و باانگیزه حاضر در غرفه می توانند هرنوع مشکلی (حتی طراحی ضعیف) را رفع و رجوع کنند. درصورتی که بودجه کمپانی واقعا محدود است، بهتر است اولویت سرمایه گذاری مان را روی منابع انسانی قرار بدهیم. به خاطر داشته باشید درصورتی که منابع مناسب را در اختیار کارکنان مناسب قرار بدهیم، نتایج فوق العاده ای می گیریم. غرفه های مناسب هم جزو همین منابع هستند که می توانند هر کمپینی را موفق کنند…

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *