Categories

چگونگی طراحی صفحات پاپ آپ

صفحات پاپ آپ جزو ابزارهای بسیار کاربردی بازاریاب های اینترنتی هستند و درصورتی که به شکل صحیح استفاده شوند، می توانند بر روی نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت ها تاثیر فوق العاده ای بگذارند، تعداد مشترکان خبرنامه ها را افزایش بدهند و کمک کنند محصولات و خدمات مشتری بیشتری جذب کنند.

راهنمای ساخت صفحات پاپ آپ کاربردی

با این حال بازاریاب ها معمولا برای طراحی و پیاده سازی صفحات پاپ آپ موثر و کارا مشکل دارند. برای اجرای این صفحات متدها و ابزارهای مختلفی وجود دارد، اما اگر بهترین متدها را انتخاب نشود، صفحات پاپ آپ مزاحم کاربر می شوند و بیشتر از منفعت، ضرر می رسانند. در ادامه سعی بر این است ضمن معرفی انواع مختلف صفحات پاپ آپ، نکاتی درخصوص طراحی این صفحات مطرح شود و تعدادی از ابزارهای محبوب برای ساخت این صفحات را معرفی میشود.

راهنمای ساخت صفحات پاپ آپ کاربردی

انواع مختلف صفحات پاپ آپ

بهتر است قبل از معرفی انواع مختلف صفحات پاپ آپ  ابتدا به استانداردهای صفحه پاپ آپ بپردازیم.

صفحه پاپ آپ چیست؟

تمام کاربران اینترنتی با این صفحات برخورد داشته اند. این صفحات کوچک، بیشتر در سایت های خرید اینترنتی یک مرتبه ظاهر می شوند و مثلا پیشنهاد می دهند آدرس ایمیل خود را وارد کنیم تا کوپن تخفیف ۱۰ درصدی بگیریم. این قبیل صفحات، پاپ آپ ورودی هستند.

اما گاهی ممکن است هنگام خروج از یک وبلاگ، صفحه پاپ آپی ظاهر شود و درخواست کند با وارد کردن آدرس ایمیل خود، عضو خبرنامه ماهیانه وبلاگ شویم. این صفحات، پاپ آپ خروجی هستند.

اصولا هر صفحه prompt که فعالیت نرمال کاربر روی سایت را مختل کند، توسط خودش شروع نشده باشد و به نحوی تشویقش کند تا کار خاصی (مثل عضویت در خبرنامه، خرید از سایت، دانلود مقاله و..) کند، صفحه پاپ آپ محسوب می شود.

صفحات پاپ آپ ورودی

صفحات پاپ آپ ورودی مزاحم ترین نوع پاپ آپ هستند که مانع فعالیت نرمال کاربر می شوند و باید تا حد ممکن استفاده نشوند. کارکرد پاپ آپ های ورودی کاملا مشخص است؛ به محض ورود کاربر به سایت ظاهر می شوند. نکته اینجا است که بیشتر کاربرانی که برای بار اول به سایتمان سر می زنند، دقیقا نمی دانند دوست داریم چه کاری کنند، بنابراین احتمال چندانی ندارد که با دیدن یک صفحه پاپ آپ بلافاصله مجاب شوند در خبرنامه ایمیلی مان عضو شوند یا آدرس ایمیل خود را وارد کنند و کوپن تخفیف بگیرند. کاربر هنوز دقیقا نمی داند طرف مقابلش چه نوع کسب و کاری است، محتوای سایتش چقدر عالی است و اصولا کوپن تخفیف لازم دارد یا نه. صفحات پاپ آپ ورودی معمولا باعث اذیت کاربران می شوند و نظر مخاطب را نسبت به برندمان منفی می کنند.

با تمام این اوصاف، صفحات پاپ آپ ورودی در پاره ای از موارد کاملا هم موثر هستند. کمپانی Joss&Main غول تجارت الکترونیک، در استفاده از پاپ آپ های ورودی، تا آنجا قدم فراگذاشته که کاربران مادامیکه در سایت ثبت نام نکنند، نمی توانند وارد آن شوند.

راهنمای ساخت صفحات پاپ آپ کاربردی

Joss&Main جزو کمپانی های بزرگ حوزه تجارت الکترونیک است، تیم بازاریابی اش هم آن قدر خبره است که خوب می داند چه کار می کند؛ درواقع می دانند شاید با این کار تعدادی از مشتریان احتمالی شان را از دست بدهند، اما تعداد ایمیلی که به دست می آورند، ارزش این چند مشتری که از دست می روند را دارد.

شرکت Auto Parts Way هم برای اینکه تعداد مشتریانش را افزایش بدهد، از صفحات پاپ آپ ورودی استفاده می کند و همان لحظه اول به کاربر پیشنهاد می کند در ازای آدرس ایمیلش که وارد فرم می کند، یک کوپن تخفیف بگیرد. این استراتژی برای بیشتر برندها تاثیر منفی به دنبال دارد، اما اگر مشتریانمان را بشناسیم، مطمئنا جواب می دهد. مشتریان Auto Parts Way معمولا می دانند دنبال چه محصولی هستند و عموما حتی محصولات را با هم مقایسه هم نمی کنند. به علاوه اینکه قیف فروش کمپانی هم واقعا کوتاه است، درنتیجه کاربر حتی اگر جزو مشتریان قدیمی سایت نباشد هم، می داند به محض اینکه کوپن تخفیف را دریافت کرد، می تواند محصول موردنظرش را خریداری کند.

صفحه پاپ آپ

درحالت کلی بهتر است قبل از اجرای صفحات پاپ آپ ورودی خوب فکر کنیم، باید مطمئن شویم پیشنهادی که به کاربر می دهیم آن قدر وسوسه کننده است که از تاثیر منفی پاپ آپ های ورودی قوی تر عمل می کند. به علاوه اینکه باید کاربرانمان را روی سایت دنبال کنیم، رفتارشان را تحلیل کنیم و تاثیر صفحات پاپ آپ ورودی را به دقت بررسی کنیم. توجه داشته باشید هیچ کدام از بخش های طراحی وب نیستند که برای تمام کاربران سایت، کاملا بهینه و ایده آل باشند. کاربران سلیقه های مختلفی دارند و ممکن است هرکدام، با تعدادی از المان ها موافق نباشند؛ تنها راه برای اینکه ببینیم اکثریت کاربران از المانی مثل پاپ آپ ورودی راضی هستند هم، این است که از ابزارهای تحلیلگر کمک بگیریم و معیارهای مختلف را بسنجیم. بسیاری از ابزارهای ایجاد صفحات پاپ آپ، به مدیر سایت امکان می دهند با بررسی متغیرهای مختلف، میزان موثر بودن این صفحات را بسنجد.

صفحات پاپ آپ زماندار

پاپ آپ زماندار، از این لحاظ که برای بازشدن منتظر فرمان کاربر نمی ماند، شبیه پاپ آپ ورودی است، فقط اینکه به جای لحظه ورود کاربر، زمانی ظاهر می شود که کاربر برای مدت زمان مشخصی در سایت حاضر بوده باشد. نوع دیگر پاپ آپ زماندار، صفحاتی هستند که بعد از تماشای تعداد مشخصی از صفحات سایت، برای کاربر باز می شوند. ایده اصلی در پس هر دو نوع این است که منتظر می مانند تا کاربر کمی با سایت تعامل کند و بعد از آن مزاحم کارش می شوند. این نوع از پاپ آپ، درصورتی که درست استفاده شود، نتایج فوق العاده ای به همراه دارد. درواقع به جای اینکه لحظه ورود کاربر به سایت با یک صفحه آزاردهنده به استقبالش برویم، به مخاطب زمان می دهیم تا سایت را کمی بررسی کند و بعد از اینکه درباره مفید بودن محتوا و کیفیت سایت به نتیجه رسید، به سراغش می رویم. تحقیقات متعددی نشان داده اند کاربران بعد از چند ثانیه که در سایت گردش کردند، درباره آن نظر مشخصی پیدا می کنند. بهتر است به کاربر فرصت بدهیم درباره برند و سایت آن نظر مساعدی پیدا کند و به فضا عادت کند، بعد از آن پیشنهاد دوستانه مان را در قالب یک صفحه پاپ آپ مطرح کنیم.

وبلاگ محبوب شبکه های اجتماعی یعنی Socialmediaexaminer.com هم برای افزایش تعداد مشترکان خبرنامه اش از پاپ آپ های زماندار استفاده می کند. درصورتی که کاربر سه صفحه از سایت را ببیند، پاپ آپ زماندار ظاهر می شود.

صفحه پاپ آب

سایت Affiliate Marketing هم برای ترغیب کاربران به ثبت نام در خبرنامه اش از پاپ آپ زماندار استفاده می کند. اصولا پیشنهاد عضویت در خبرنامه، با ماهیت وبلاگ ها همخوانی بیشتری دارد؛ بیشتر کاربران به همین نیت وارد وبلاگ ها می شوند تا مقالاتشان را بخوانند یا عضو خبرنامه شان شوند.

پاپ آپ

صفحات پاپ آپ خروجی

پاپ آپ های خروجی در حال حاضر محبوب ترین نوع صفحات پاپ آپ هستند؛ چون هم برای کاربر کمترین مزاحمت را دارند، هم اینکه بالاترین نرخ تبدیل را دارند. پاپ آپ های خروجی از تکنولوژی Exit Intent استفاده می کنند تا هروقت ماوس کاربر به سمت دکمه X رفت تا صفحه را ببندد، صفحه پاپ آپ trigger شود.

صفحات پاپ آپ خروجی معمولا سعی می کنند لحظه آخر کاربر را دعوت کنند تا از صفحه جالب دیگری روی سایت بازدید کند، یا به بازدیدکننده پیشنهاد بدهند از تخفیف های محدود سایت استفاده کند یا آدرس ایمیلش را وارد کند و درعوض یکی از فایل های سایت را به صورت رایگان دانلود کند.

درصورتی که سابقه کار با پاپ آپ ها را ندارید، پیشنهاد می کنیم با پاپ آپ های خروجی شروع به کار کنید. حتی درصورتی که وب سایتتان واقعا پرترافیک است هم، پاپ آپ های خروجی زحمت چندانی برای کاربران ایجاد نمی کنند. بهترین کار این است که روی صفحات پاپ آپ تست آ/ب اجرا کنیم تا مشخص شود کدام نوع از پاپ آپ ها برای سایتتان کاربردی تر هستند.

کمپانی Optimonk (که در ادامه بیشتر بررسی می کنیم) هم، از پاپ آپ های خروجی به شکل فوق العاده ای استفاده می کند تا کاربرانی که قصد دارند سایت را ترک کنند را به مشتری واقعی تبدیل کند.

این روزها که کمپانی هایی مثل Optimonk طراحی، پیاده سازی و تست پاپ آپ های خروجی را برای کاربران و کارآفرین های مبتدی تا این حد ساده کرده اند، این صفحات بیش از پیش محبوب شده اند.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *