تحقیقات بازار خود را چگونه با هوش مصنوعی متحول کنیم

هوش مصنوعی (AI) ابزاری است که به ما وعده می‌دهد کارها را سریع‌تر و در بعضی از موارد ارزان‌تر از روش‌های موجود انجام بدهیم. به همین دلیل است که هوش مصنوعی راه خود را به صنایع بسیاری ازجمله بازاریابی، تبلیغات و تحقیقات بازار باز کرده است. در این مقاله، با قابلیت‌های هوش مصنوعی در کمک به فرایند تحقیقات بازار آشنا خواهیم شد.

یکی از راه‌هایی که هوش مصنوعی در تحقیقات بازار به بازاریاب‌ها کمک می‌کند، استفاده از قابلیت داده‌کاوی و پیدا کردن بینش‌هایی در داده‌های جمع‌آوری‌شده است. چیزی که در ابتدا به‌عنوان لاگِ سرِور آغاز شد، نخست به نرم‌افزار تحلیل‌گر پیچیده‌تر و سپس به پلتفرم‌های بزرگ هوش تجاری برمبنای داده‌ها تبدیل شد و حالا روز‌به‌روز قابلیت آن در جمع‌آوری، پردازش و تحلیل مجموعه‌های داده‌ها، پیچیده‌تر و سطح بالاتر می‌شود.

این در تحقیقات بازار به چه معناست؟ ۱۰ تا ۱۵ سال پیش، تحلیل‌گر گوگل (Google Analytics) به‌نظر خیلی مدرن و سطح بالا می‌آمد یا چند سال پیش، نشان دادن منابع داده‌ها در گزارش‌های تَبلو (Tablea) خیلی جالب به‌نظر می‌رسید. درحالی‌که امروزه استفاده از ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها در ابتدای مراحل پردازش داده‌ها امری عادی شده است.

هوش مصنوعی در مرحله‌ی تحقیقات بازار به‌حدی اهمیت دارد که شرکت‌های بزرگ هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آن انجام می‌دهند. برای مثال، اخیرا گوگل، نام بخش تحقیقاتی خود را به Google AI تغییر داده است؛ این سرمایه‌گذاری بزرگی در هوش مصنوعی است.

اجازه بدهید این موضوع را کمی بیشتر واکاوی کنیم. برای این منظور، یکی از هشدارهای راجع به هوش مصنوعی را که خودِ من هم به آن معتقدم مطرح می‌کنیم و آن اینکه استفاده‌ی صرف از AI به‌جای انسان‌ برای تحقیقات بازار فکر خوبی نیست و در آینده هم به جایی نخواهد رسید. اما آنچه در این مقاله می‌خواهم بگویم این است که هوش مصنوعی با روش‌های متعدد می‌تواند فرایند تحقیقات بازار را بهبود ببخشد و در بعضی بخش‌ها حتی می‌تواند بهتر از انسان عمل کند.

مطالب مرتبط:

تحقیق و توسعه بازار مهم تر است یا بازاریابی

هوش مصنوعی کارآیی تحقیقات بازار را افزایش می‌دهد

نخستین علت عملکرد بهتر هوش مصنوعی نسبت به انسان در تحقیقات بازار ، صرفه‌جویی در زمان است. انسان‌ برای فهم دقیق یک گزارش تحقیقاتی، باید آن را به‌طور کامل مطالعه کند، اما آیا نیاز است که همه‌ی کلمات را هم بنویسد؟

فِرِد باربِر (Fred Barber) در مقاله‌ی MarTech، این‌طور پاسخ می‌دهد: «تقریبا ۸۰ درصد از تلاش‌ها در هنگام تحقیقات بازار، صرف تدوین و نگارش گزارش‌های تحقیقاتی می‌شود. بنابراین، پیدا کردن روش‌هایی برای خودکارسازی بخش تدوین گزارش‌های تحقیقاتی، به‌شدت در وقت صرفه‌جویی می‌کند و چه چیزی بهتر از اینکه این وقت را صرف فعالیت‌هایی کنیم که تنها از عهده‌ی انسان‌ها برمی‌آید، فعالیت‌هایی مانند تحلیل داده‌ها و فعالیت‌های آماده‌سازی و نوآورانه که مسلما انسان‌ها بهتر از عهده‌ی انجام‌شان برمی‌آیند.

هوش مصنوعی سوگیری در تحقیقات بازار را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از مشکلات تحقیقات بازار مسئله‌ی سوگیری و تعصب است. فرقی نمی‌کند چه ملیتی داشته باشیم، به‌هرحال در همه‌ی ما انسان‌ها تعصب وجود دارد.

دو نوع سوگیری وجود دارد. در نوع اول، سوگیری از جانب خود محقق، تسهیل‌کننده‌ی گروه کانونی یا فردی است که تحقیقات بازار را انجام می‌دهد. سوگیری می‌تواند از حرکات ظاهری صورت گرفته تا تأکید بر استفاده از بعضی کلمات یا جملات به‌جای کلمات یا جملات دیگر یا حتی دقت بیشتر به بعضی از جزئیات باشد. همه‌ی اینها، حتی به میزان کم، باعث بروز سوگیری‌های آگاهانه یا ناآگاهانه در تحقیقات بازار می‌شود.

دومین نوع سوگیری، درباره‌ی فردی است که مورد تحقیق واقع شده است. حافظه‌ی ما به‌گونه‌ای کار می‌کند که بعضی خاطرات را شفاف‌تر از بقیه نشان می‌دهد. اما نرم‌افزاری که به هدف جمع‌آوری داده‌ها درباره‌ی رفتار و اعمال کاربران طراحی شده باشد، تمامی نکات را یکسان به خاطر می‌آورد.

این یعنی محققان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار ، می‌توانند افکار و اعمال مردم را دقیق‌تر نشان بدهند. به این دلیل که روش‌هایی که برای تحقیقات بازار استفاده می‌شوند برمبنای تعاملات واقعی انسانی هستند (مانند حرکات چشم، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل یا دیگر مواردی که در محیط فروشگاه‌ها استفاده می‌شود)، و نه مطابق چیزی که شرکت‌کنندگان در تحقیق می‌گویند، فکر می‌کنند یا به خاطر می‌آورند.

هوش مصنوعی به یافتن شرکت‌کنندگان مناسب در تحقیقات بازار کمک می‌کند

در مراحل ابتدایی فرایند تحقیقات بازار هم می‌توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید. به‌جای اینکه برای انتخاب بهترین داوطلبان شرکت در تحقیق، اطلاعات آنها راجست‌و‌جو کنید، بهتر است این کار را به هوش مصنوعی واگذار کنید تا فهرستی از داوطلبان مناسب تهیه کند.

این نیز بخش دیگری در تحقیقات بازار است که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به ما کمک کنند، خصوصا وقتی به مرور زمان قابلیت رشد و یادگیری دارند.

ما در شرکت‌مان، این نکته را درک کرده‌ایم که این نرم‌افزارها می‌‌توانند در بخش‌های مهمی در فرایند تحقیقات بازار به ما کمک کنند تا آنها را سریع‌تر و کارآمدتر انجام بدهیم و بهتر به مشتریان‌مان خدمات‌رسانی کنیم؛ چراکه می‌توانیم زمان و انرژی خود را بر بخش‌هایی از فرایند تحقیقات بازار بگذاریم که انسان‌ها در انجام آنها مهارت بیشتری دارند.

با اینکه استفاده از هوش مصنوعی در تمامی مراحل تحقیقات بازار ممکن نیست، می‌توانید در بخش‌هایی از این فرایند، از آن استفاده کنید تا علاوه بر به‌دست آوردن نتایج بهتر، در زمان هم صرفه‌جویی کنید و درنتیجه قدم‌به‌قدم کارآیی خود را افزایش بدهید.

 

برگرفته از: forbes.com

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *