مسئولیت اجتماعی چرا باید مهم‌ترین اولویت بعدی شما باشد

وقتی سازمان‌ها کار خیری انجام می‌دهند، ارزش‌شان از خود آن کار خیر هم فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها می‌تواند باعث رسیدن به نتایج بهتر شود، شرکایی را که تفکر مشابه دارند به سمت شما جذب کند، تعهد کارمندان را افزایش بدهد و فواید دیگری نیز داشته باشد.

درست مانند موقعیتی که منابع انسانی سال‌ها پیش با آن مواجه بود، مسئولیت اجتماعی هم درحال رشد و تبدیل شدن به یک شریک استراتژیک در سازمان‌ها است. جان متیوس (John Matthews)، معاون شرکای تجاری HCM LoB، استراتژی مشتریان جهانی و عملیات کسب‌و‌کار می‌گوید: «انجام دادن کار خیر برای کسب‌و‌کار هم مفید است.»

مسئولیت اجتماعی شرکتی به این موضوع مربوط می‌شود که چطور سازمان‌ها برای تأثیرگذاری بر محیط زیست و جامعه‌ی خود، پا را فراتر از وظایف معمول خود می‌گذارند. برای داشتن شراکت استراتژیک با دیگران و داشتن خطوط تجاری قابل‌سنجش باید معیارهایی برای مسئولیت اجتماعی وجود داشته باشد.

سنجش کارهای خیر

ما می‌خواهیم ظهور شاخصی را ببینیم که برنامه‌ی عملیاتی مسئولیت اجتماعی سازمانی را-یعنی مسئولیتی که شرکت‌ها در حوزه‌ی آن عمل می‌کنند- نشان می‌دهد. کریس جانسون (Chris Johnson)، شریک اصلی شرکت مشاوره‌ی منابع انسانی Mercer می‌گوید: «این شاخص، بخش کلیدی مشخص کردن این نکته است که شرکت‌ها در مقابل سهام‌داران‌شان چه مسئولیت‌هایی دارند.»

اگر این به نظرتان دور از دسترس می‌آید، این نکته را درنظر بگیرید که اخیرا پایداری نیز برای سهام‌داران مهم شده است و سازمان‌ها بر اساس بهترین مکان برای کار، میزان برقراری تعادل بین کار و زندگی و موارد دیگری از این دست رتبه‌بندی می‌شوند.

جانسون پیش‌بینی می‌کند که طی دهه‌ی آینده، شاخص‌ مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها درنظر گرفته شود.

او می‌گوید: «این می‌تواند یک حساب کاملا عمومی باشد، مسئله‌ای شفاف و کاملا عمومی. گروه‌های ذی‌نفوذ قادر خواهند بود در سازمان‌هایی که شاخص پایینی در مسئولیت اجتماعی دارند، وارد شوند، روش‌هایی برای افزایش این شاخص به آنها پیشنهاد کنند و مسئولیت‌های گسترده‌شان را نسبت به جامعه به آنها نشان بدهند.»

سازمان‌هایی که با ذهنیت مسئولیت اجتماعی شرکتی مشغول به کار هستند، می‌خواهند که سرمایه‌‌گذاری‌شان همچنان سودآوری داشته باشد.

مطالب مرتبط:

مسئولیت اجتماعی شرکتی را چطور در ‌کسب‌وکار خود راه بیاندازید

۵ تاثیر کمپین های رسانه های اجتماعی روی برند

فایده داشتن برای دیگران

متیوس می‌گوید: «مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها به سوددهی هم کمک می‌کند. به این معنی که مسئولیت اجتماعی به شما کمک می‌کند اعتماد مشتریان، کارمندان و تأمین‌کنندگان را جلب کنید. اگر این راهنمایی‌ها را به آنها ارائه بدهید و موارد مهم را مشخص کنید، دیگران برای حل مشکل، به‌سرعت به کمک شما می‌آیند.»

یکی از «مشکلات» متیوس، یک تور دوچرخه‌سواری ۳۴۰۰ مایلی دور ایالات متحده برای افزایش آگاهی مردم در زمینه‌ی سرطان ریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای این هدف است. او این کار را برای زنده نگه داشتن خاطره‌ی مادرش که بر اثر سرطان ریه از دنیا رفته است انجام می‌دهد.

فرقی نمی‌کند مسئولیت اجتماعی در زمینه‌ی سلامت باشد یا آموزش، یا نصب و اجرای طرح‌هایی که مصرف انرژی را بهبود می‌بخشند؛ تنها نکته‌ی مهم این است که مسئولیت اجتماعی روش مؤثری برای افزایش تعهد کارمندان است.

بانی جی. آداریو (Bonnie J. Addario)، مؤسس بنیاد سرطان ریه‌ی بانی جی. آداریو می‌گوید: «مردم باید بدانند که سازمان‌های بزرگ به آنها فایده می‌رسانند و این سود همیشه مادی نیست و می‌تواند تعهد یا برقراری ارتباط احساسی باشد.»

مسئولیت اجتماعی بیشتر از یک آرمان است

کوین زو (Kevin Xu)، مدیرعامل اجرایی شرکت مالکیت فکری جهانی MEBO Internationa  می‌گوید: «مسئولیت اجتماعی شرکتی بیشتر شبیه یک دارایی موروثی شده است و مردم می‌خواهند خدمات‌شان تأثیر جاودانه داشته باشد. شرکت‌ها به‌جای اینکه برای کمپین‌های بزرگ که تأثیر بزرگی در ذهن‌ها می‌گذارند هزینه کنند، ترجیح می‌دهند برای آرمان‌هایی کار کنند که نسل‌های بعدی بتوانند آنها را ادامه بدهند.»

این تلاش‌ها می‌توانند به شراکت‌های جدیدتر با سازمان‌هایی که تفکر مشابه دارند، منجر شوند. این «برگشت سرمایه‌ی کارهای خیر» نامیده می‌شود که با «برگشت سرمایه‌ی مادی» تفاوت دارد و روش بسیار خوبی برای افتخارآفرینی سازمان‌ها است.

 

برگرفته از: forbes.com

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *