نکات بازاریابی هوشمند برای رستوران های جدید

به هنگام بررسی روش های مختلف بازاریابی، در نظر داشته باشید که: تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن ملی رستوران (NRA) نشان می دهد همچنان بهترین شیوه تبلیغ، کلامی است که به زبان آورده می شود.

احتمالاً بیشتر مشتری ها رستورانی را انتخاب می کنند که خدمات سرمیز دارند و علیرغم توصیه اعضای خانواده یا دوستان خود قبلاً مشتری آن نبودند.

بنابراین برنامه بازاریابی خود را بر مبنای یک تجربه کاملاً شگفت انگیز که مشتری ها تمایل دارند درباره آن صحبت کنند و آن را تکرار کنند، طراحی کنید.

اسکات ردلر (Scott Redler )، صاحب رستوران های زنجیره ای فست فودFreddy’s Frozen Custard می گوید “من واقعاً باور دارم که مردم تمایل دارند غذای رستوران شما را امتحان کنند و اگر زمانی که به رستوران شما می آیند به آنها توجه کافی بکنید، این بهترین روش بازاریابی شما محسوب می شود. برای ما ثابت شده که این موضوع درست است.”

رستوران های زنجیره ای فست فودFreddy’s Frozen

از همه مشتری های جدید بپرسید چگونه درباره رستوران شما خبردار شدند و این اطلاعات را یادداشت کنید، بدین ترتیب متوجه می شوید روش های مختلف بازاریابی شما چقدر خوب عمل می کنند.

سپس می توانید تصمیم بگیرید برنامه های موفق خاصی را اضافه و برنامه هایی که عملکرد خوبی ندارند را حذف کنید.

بخش کلیدی بازاریابی رستوران این است که اطمینان حاصل کنید شعار و پیام شما با هدفتان مطابقت داشته باشد. مسلماً یک سیستم غذاخوری خوب قرار نیست روی منوهای خود پوشش های شفاف و تمیز پلاستیکی بکشد و آنها را با عکس بچه هایی که از خوردن همبرگر و سیب زمینی سرخ شده لذت می برند تزیین کند.

اما همان صاحب رستوران که به مزخرف بودن این عکس می خندد ممکن است خودش اشتباه های مختلف دیگر- و اشتباه های زیرکانه تر- بازاریابی را مرتکب شود.

برای مثال اگر بخش کلیدی بازار شما را شهروندان مسن تشکیل می دهند، آیا در منوها و نشان های خود تغییرات فیزیکی مانند کاهش دید که با افزایش سن ایجاد می شود را در نظر می گیرید؟

اگر تلاشتان بر این است که خانواده ها را جذب کنید، آیا عکس ها و تصاویر انتخابی شما معاصر، به روز و در ارتباط با کسب و کارتان هست؟

آیا تمام آیتم های پکیج بازاریابی شما -از دکور تا گزینه های منو و مواد چاپی- یک پیام بازاریابی منسجمی را منعکس می کنند؟

آیا به هنگام طراحی مواد بازاریابی، تغییرات اجتماعی را در نظر گرفته اید؟

در پی فرصت های بازاریابی باشید

فرصت های بازاریابی غالباً در جایی هستند که اصلاً انتظارش را ندارید و مستلزم توجه بیشتری هستند.

ماکسین ترنر (Maxine Turner) در یک تابستان زمانی که خیابان جلوی مغازه اغذیه فروش اش در دست ساخت و تعمیر بود متوجه شد که کسب و کار اغذیه فروشی اش شدیداً از رونق افتاده است.

وی موضوع را اینگونه تعریف می کند “هوا خیلی گرم بود و به همین دلیل برای تمام کسبه مجتمع خودمان و اطراف مجتمع یک برگه آگهی گذاشتیم و همه افرادی را مورد هدف قرار دادیم که قبلاً به اغذیه فروشی ما می آمدند ولی چون عملیات ساخت و ساز و تعمیر خیابان رفت و آمد به اینجا را برای آنها سخت کرده بود، دلسرد شده بودند.

ما یک کمپین “گرما را از پا در آورید، تعمیر و ساخت و ساز را از پا در آورید، دوستتان را همراه بیاورید و در اینجا ناهارتان را به حساب ما بخورید” راه اندازی کردیم.

این آگهی یک تبلیغ “یکی بخر دو تا بِبَر” بود- فقط یک یادآوری بود که ما آنجا و در خدمت مردم بودیم.

کسب و کار ما بلافاصله حدود ۳۰ درصد رونق گرفت و دیدن این تعداد افراد که بدون در اختیار داشتن کارت تبلیغاتی “یکی بخر دو تا بِبَر” به اغذیه فروشی ما می آمدند، حیرت آور بود.”

ترنر به آنچه که در اطراف مغازه او در جریان بود نیز به دقت توجه می کرد.

او می گوید “اگر کسی وارد مغازه می شد، ما یک ناهار حسابی برایش سرو می کردیم تا خودمان را معرفی کنیم و ورود او را به مغازه خود خوشامد بگوییم.

ما نهایت تلاش خود را می کردیم تا مردم را با نام اغذیه فروشی خود آشنا کنیم.”

وبسایت شما

وبسایت شما به منزله کارت ویزیت مدرن و امروزه شما است.

وبسایت جایی است که مردم شما را در آن پیدا می کنند و شما می توانید در آن هر آنچه را که برای عرضه به جهان اطراف خود دارید معرفی کنید. نه تنها می توانید آیتم های منو، عکس محصولات و خدمات خود را بگذارید و سفارش رزرو بگیرید، بلکه می توانید نظرات مثبت مشتریان و انتقاداتی که در جاهای دیگر در رابطه با کسب و کار شما منتشر یا چاپ شده را نیز در آن قرار دهید.

ویدئوها می توانند بخشی از سایت شما را تشکیل دهند که ممکن است آشپز شما را در حال تهیه یک غذای خوشمزه خانگی نشان دهد.

همچنین می توانید در سایت خود به پیشینه رستوران و جاذبه های اطراف آن که ممکن است گردشگران از دیدن آنها لذت ببرند، و حتی یک سری چیزهای کم اهمیت تر نیز اشاره کنید.

شما می خواهید مشتری جذب کنید و آنها باز هم به رستوران شما بیایند، پس باید سایت خود را به روز نگه دارید.

مطمئن شوید که در تمام موارد بازاریابی شما آدرس وبسایت شما ذکر شده تا مردم را به وبسایت شما هدایت کند.

به یاد داشته باشید که سایت شما، کارت ویزیت شما است.

اجتماعی باشید

یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین شیوه های تبلیغ یک کسب و کار غذایی، تبلیغ از طریق رسانه های اجتماعی است.

اسکات ردلر در این زمینه می گوید “ما خیلی زود وارد دنیای فیسبوک شدیم و همچنان از کارایی این شیوه ارتباط مستقیم با مشتریان خود که به شدت مقرون به صرفه است، متعجب هستیم.

“صدای” ما در صفحه فیسبوک رستورانFreddy’s  به منزله یک فرد در محل کار ما است.

و مستقیماً به دوستانی که برای ما پیام می گذارند پاسخ می دهد.

یک کلوپ هواداران راه اندازی کردیم که امکان ثبت نام برای دریافت ایمیل های اطلاع رسانی و پیشنهادهای ویژه را برای مشتریان ما فراهم می کند.”

خودتان را تنها به یک پلتفرم رسانه های اجتماعی محدود نکنید؛ همه آنها را شناسایی و پیگیری کنید و به روندها و فرصت های جدید توجه کنید.

چشم انداز رسانه های اجتماعی با سرعت سرسام آوری در حال تحول است؛ یک نفر- یک کارمند یا یک مشاور- را در تیم خود به کار بگیرید که کار او این باشد که در جریان جدیدترین روندها قرار بگیرد و آنها را در جهت منافع حرفه شما به کار گیرد.

شبکه های رسانه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ردلر در این باره می گوید “ما مدام در حال ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات خود در زمینه رسانه های اجتماعی و مزایای برنامه هایی [که این امکان را برای مردم فراهم می کنند که مکان و موقعیت خود را به دوستانشان اطلاع بدهند] هستیم.

شما نمی توانید با رسانه های اجتماعی کیفیت بد غذا و عملکرد بد رستوران خود را جبران کنید اما می توانید از آن برای افزایش وفاداری مشتریان خود استفاده کنید.”

سایت های مختلفی را شناسایی و بر اساس آنها تعامل برقرار کنید.

مثلاً گرچه فیسبوک برای ایجاد ارتباط های اجتماعی شبکه شناخته شده ای است اما مشاغل مختلف از طریق برخورد دوستانه و در دسترس بودن و تعامل صمیمانه نیز در این زمینه خوب عمل می کنند.

شهرت توئیتر به واسطه کامنت های کوتاه و به جای آن است.

صفحه خود را زود به زود آپدیت کنید و کامنت های مربوط به کسب و کار خود را در این صفحه بگذارید.

محوریت سایر سایت ها مانند پینترست (Pinterest) و تامبلر (Tumblr) بیشتر بر تصویر استوار است، بنابراین با عکس های فوق العاده از غذاهای مختلف و افرادی که از تجربه غذا خوردن لذت می برند خصوصاً اگر در صورت امکان یکی از این افراد از چهره های مشهور محلی باشد، تصویری فکر کنید.

روابط عمومی و تبلیغات

یک روش ساده برای تبلیغ یک کسب و کار غذایی این است که آیتم های هدیه توزیع کنید مثل شام دو نفره، قهوه و شیرینی برای ۱۰ نفر یا یک پیتزای مجانی.

کوپن تخفیف، فروش های ویژه و رویدادهای ویژه پیش رو را در سایت خود قرار دهید.

با ایستگاه های رادیویی محلی خود که به جمعیت بازار هدف شما دسترسی دارند تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا با مدیر تبلیغات شما گفتگو کنند.

آیتم های هدیه یا کوپن های تخفیف را برای اهدا به عنوان جایزه در مسابقات و برنامه های تبلیغاتی زنده به آنها پیشنهاد دهید.

احتمالاً نام و مکان رستوران شما چندین بار طی این مسابقات زنده اعلام خواهد شد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا به طور رایگان در معرض توجه مردم  قرار بگیرید و از امکان تبلیغ رایگان و ارزنده برخوردار شوید و همیشه این امکان وجود دارد که برندگان این مسابقات به مشتری های واقعی شما تبدیل شوند.

سایر شیوه های تبلیغاتی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • آیتم های هدیه

آیتم های هدیه برای هدایای مناسبی خصوصاً تعطیلات پیش رو مناسب هستند.

ممکن است مشتریان فعلی این آیتم های هدیه را در اختیار دوستان یا بستگان خود قرار دهند که هیچ وقت غذاهای رستوران شما را امتحان نکرده باشند.

ممکن است کارفرمایان این آیتم های هدیه را به عنوان پاداش در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

بسیاری از مردم با کمال میل غذای مجانی یک رستوران جدید را امتحان خواهند کرد.

اگر غذا و خدمات خوب در اختیار آنها قرار دهید، مسلماً با خوشحالی، مشتری واقعی رستوران شما خواهند شد.

اطمینان حاصل کنید که آدرس، ساعت کار و آدرس وبسایت شما در این آیتم های هدیه ذکر شده باشد.

  •  حمایت های مالی

با حمایت مالی از یک رویداد محلی یا تیم ورزشی می توانید نام رستوران خود را در معرض دید گروه های جدید مشتری قرار دهید.

نام شما در آگهی های تبلیغاتی این رویداد یا روی یونیفرم اعضای تیم درج خواهد شد.

این در معرض دید قرار گرفتن مدام باعث می شود تا نام شما در ذهن مشتری ها حک شود.

چون مردم نوعاً به سمت سیستمی جلب می شوند که با آنها آشنایی دارند، ممکن است مشتری هایی را جلب کنید که تا به حال هرگز به رستوران شما نیامده اند اما به واسطه حمایت مالی شما از آن رویداد که باعث در معرض دید قرار گرفتن نام رستوران شما شده با آن احساس آشنایی می کنند.

  •  کوپن های تخفیف

در بسیاری از تشکیلات اجتماعی شرکت هایی وجود دارند که برای مشاغل شرکت کننده در رویدادهای تشکیلات آنها کوپن های تخفیف تهیه می کنند و مدارس و سازمان های غیر انتفاعی این کوپن ها را برای جمع آوری اعانه و کمک های مردمی می فروشند.

مانند آیتم های هدیه، بسیاری از مردم اگر بدانند یک مجموعه جدید خدمات خود را با تخفیف قابل توجهی در اختیار آنها قرار می دهد آن را امتحان خواهند کرد و اگر غذا و خدمات خوبی به آنها ارائه دهید به مشتری کاملاً واقعی شما تبدیل می شوند.

  • کلوپ های غذاخوری مکرر

این روش معمولاً در یک مجموعه غذاخوری خوب به کار گرفته نمی شود، شما می توانید با صدور کارتی ۱۲ قسمتی برای مشتری های منظم و دایمی خود به آنها غذای مجانی هدیه بدهید تا بتوانید تعداد دفعات مراجعه آنها را کنترل کنید.

زمانی که مشتری ۱۲ نوبت غذای خود را خریده باشد به آن فرد یک غذای مجانی بدهید.

  • تبلیغات منو

با ارائه برنامه منظم ناهار یا شام ویژه می توانید کسانی که بودجه محدودی دارند یا پس انداز کردن را دوست دارند جذب کنید.

همچنین می توانید پیشنهادهای ویژه زودهنگام (شام با تخفیف، معمولاً از ۴ تا ۶ عصر) یا غذاهای ویژه دو نفره در طول مدت زمان های مشخص را ارائه دهید.

این تبلیغات نه تنها باعث جلب مشتری می شود بلکه می تواند به شما کمک کند تا اقلام بیش از حد نیاز موجودی خود را کاهش دهید.

سایر شیوه های تبلیغاتی

برای مشارکت اجتماعی برنامه ریزی کنید

فعالیت های اجتماعی بخش مهمی از کلیت کمپین بازاریابی شما محسوب می شود و این فعالیت ها باید به دقت برنامه ریزی شوند.

در مطالعه اخیر انجمن ملی رستوران، صاحبان رستوران ها گفته اند که آنها در سال به طور میانگین ۷۵ مورد درخواست کمک از گروه های مختلف جامعه یا سازمان های غیر انتفاعی دریافت می کنند و آنها از این میان ۳۵ پروژه را انتخاب می کنند و زمان یا پول خود را به آنها اختصاص می دهند.

پاسخ دهندگان گفتند که ادای دین به جامعه مهمترین دلیل شرکت آنها در این فعالیت ها است؛ حدود نیمی از آنها گفتند دلیل آنها برای شرکت در این فعالیت ها تقویت وجهه رستوران آنها است؛ و از هر پنج نفر دو نفرشان گفتند کمک به بکارگیری کارکنان جدید دلیل “بسیار مهم” مشارکت آنها در فعالیت های مدنی است.

اطمینان حاصل کنید که سازمان یا رویدادی که توافق می کنید از آن حمایت مالی کنید با وجهه شما سازگار است و این امر باعث آزار مشتری های آینده شما نخواهد شد.

از رویدادها و موضوعات سیاسی و بحث برانگیز دوری کنید؛ می توانید به طور شخصی از آنها حمایت کنید اما بهتر است زمانی که پای شغل و کسب و کارتان به میان می آید در این زمینه رویکردی خنثی اتخاذ کنید.

میزان هزینه هدایای نقدی، غذایی یا سایر هدایای خود را در پیش بینی های مالی سالانه خود لحاظ کنید و اگر مجبور هستید به خاطر اینکه بودجه شما محدود است به یک موقعیت ارزنده نه بگویید احساس بدی نداشته باشید.

از این ابزار ارزشمند مطرح شده از سوی مجله کارآفرینی (Entrepreneur) برای کمک به رشد و توسعه کسب و کار خود نهایت استفاده را ببرید.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *